Resa 2...

Lite sent men tiden har bara flygit iväg. Men här kommer en sammanfattning av resa 2 till Ryssland och vår Oliver. Vi åkte den 12 november från Landvetter och landade i St Petersburg. Där hade vi en hotellnatt på "Holiday Inn".
13 november
Vi blir upphämtade av vår tolk Natascha. VI åker till sjukhuset i St Petersburg för dagens läkarundersökningar. Vi går in på ett kontor där två andra blivande adoptivfamiljer från Italien och Nya Zealand också sitter. VI får fylla i ett frågeformulär sedan är det dags för blodprov, lungröntgen, ekg, psykolog, blodtryck. Allt går snabbt och smidigt. Efteråt får vi te och choklad på kontoret då vi inte fått äta någon frukost före alla undersökningar. Allt som allt tar det kanske två timmar. Dagen spenderar vi sedan i St Petersburg, ser vinterpalatset och lite annat.
14 november
Dags för den långa tågresan till Kotlas. Hämtas 8.15 av Natascha och körs till tågstationen. Tåget är gammalt och enligt mig ganska ofräscht... Liten kupé... Ingen toppenresa direkt...
15 november
9.20 är vi framme i Kotlas. Anastacia hämtar oss och kör oss till hotellet. En välbehövlig dusch och man känner sig lite mer som en människa igen! På eftermiddagen får vi åka till barnhemmet och träffa vår lille kille. Vi har hela tiden sällskap av S & M från Stockholm som hälsar på sina barn. Oliver är ganska energisk. Växlar snabbt mellan leksakerna och visar tydligt vad han vill. Men det är underbart att träffa honom igen! Vi får tillbaka kaninen och fotoalbumet som vi lämnade kvar åt honom vid förra besöket. Vi överlämnar kläder till barnhemmet. På kvällen äter vi pizza med S & M.
16 november
Besöker barnhemmet på morgonen. Leker med Oliver, han gillar när man sjunger för honom. Det kommer en "policeman" och observerar oss under ca 20 minuter, hon ska sedan vara med i domstolen. Vi får ett passfoto på Olivers biologiska mamma och får ställa lite mer frågor till personalen. Tillbaka på hotellrummet översätter vi vårt tal som vi ska hålla i domstolen till engelska.
17 november
Sovmorgon. Packar. Käkar lunch. Handlar lite mat till tågresan. Anastacia hämtar oss på eftermiddagen och kör oss till tåget. 19 h tåg väntar...
18 november
"Vilodag". Hämtas på tågstationen i Archangelsk och körs till hotellet "Pur Navolok". Dimitry ringer på kvällen och talar om att vi blir upphämtade 11.20 morgonen därpå för att träna inför domstol.
19 november
Körs till Sergeis kontor. Där får vi träffa Marina som talar svenska, hon ska vara vår tolk i domstolen. Vi går igenom domstolsprocessen och får läsa upp vårt tal. Sergei går igenom vår pappershög, alla papper vi samlat till Ryssland. Det är en tjock hög... Allt som allt tar det ca 1,5 timma. På kvällen tränar vi vårt tal. Nu börjar vi bli ganska nervösa. Pratar en del med S & M och får lite tips och stöd av varandra.
20 november
Nervösa... Dags för domstol... Hämtas 9.30. Förs in i ett litet rum. Det är jag, R, Marina, Sergei, Poliskvinnan från barnhemmet, åklagare, sekreterare och domare. Allt är väldigt formellt men det går bra. När beslutet läses upp att vi är godkända som föräldrar trillar tårarna. Äntligen!
På kvällen firar vi med champagne tillsammans med S & M som också blivit godkända.
21 november
Flyger hem till Sverige igen. Lättade, lyckliga och med en klump av längtan efter Oliver i magen. Men nu är det inte långt kvar!